16.05.2017

Müstakil Sanayici ve İşadamları Derneği (MÜSİAD) Danışmanlık ve Eğitim Sektör Kurulu, MÜSİAD Genel Merkezinde "Teşvik ve Desteklerde Yaşanan Sorunların Birlikte Çözümü" konulu panel ve Çalıştay düzenledi.

Moderatörlüğünü Danışmanlık ve Eğitim Sektör Kurulu Başkanı Salim Çam’ın yaptığı panelde, T.C Ekonomi Bakanlığı İhracat Genel Müdür Yardımcısı Vekili Mehmet Ali Kılıçkaya ile T.C. Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Ar-Ge ve Tasarım Merkezleri Dairesi Başkanı Fatih Kemal Öztürk konuşmacı olarak yer aldı.

Çalıştay kapsamında düzenlenen panelde konuşan Öztürk, Türkiye'de kamu teşviklerini işletmelere veren kamu kurumlarının PR konusunda eksiklikleri bulunduğuna işaret ederek, "Hepimiz aynı geminin yolcularıyız. Sanayicisi, bürokratı, siyasetçisi, sivil toplum kuruluşu, işçisi… Hepimiz aynı gemide hareket ediyoruz. Amaç ne? İyi bir limana yanaşabilmek. Şu noktada bir kanunu, bir mevzuatı oluşturup anlatamama konusunda hem fikiriz. Kamunun PR konusunda bir eksiği var, ben bunu kendi kurumum adına kabul ediyorum. Destek ve teşviklerin içeriğinde yok yok ama burada bilgilendirme noktasında eksikler yaşanıyor." Diye belirtti.

Ekonomi Bakanlığı İhracat Genel Müdür Yardımcısı Vekili Mehmet Ali Kılıçkaya ise, Ekonomi Bakanlığının "Geç gelen teşvik, teşvik değildir" anlayışını benimsediğini belirterek, bakanlığın şirketlere fuar, katalog, tanıtım ve tasarım gibi geniş bir yelpazede destek verdiğini söyledi.

Şirketlerin önce Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeleri Geliştirme ve Destekleme İdaresi (KOSGEB) aracılığıyla, sonra da ihracatçı sıfatını edindiğinde Ekonomi Bakanlığı aracılığıyla desteklendiğini anlatan Kılıçkaya, tanıtım alanında verilen destekleri ise "İhracatçı demek aslında girişimcinin bir adım ötesi. Devlet desteklerimizde bir silsile var. Bu silsilenin son halkası bakanlığımızın yürüttüğü Turquality Programıdır. Şirketlerimize çok farklı alanlarda destek veriliyor. Şirketler, diyelim ki yurt dışında ofis, depo, mağaza açtı, bunun için kira desteği veriliyor. Daha sonrasında veya öncesinde katalog yaptı, bunun yüzde 60-70'i destekleniyor. Yabancı dilde web sitesi tasarlanması halinde dahi bunun da yüzde 60-70'i destekleniyor. Bu bahsedilenlerin her biri tanıtım kalemi adı altında destek kapsamında bulunuyor.

Panelin ardından, MÜSİAD üyesi iş adamları ve teşvik desteklerini vermekle görevli kurumların temsilcileri bir araya gelerek teşvikler konusunda karşılaşılan sorunların aşılması için beyin fırtınası yaptı.

Beyin fırtınası, KOSGEB, İstanbul Kalkınma Ajansı, teknoparklar, ihracatçı birlikleri ve teşviklerden faydalanan şirketlerin temsilcileriyle yapıldı.

Çalıştay’ın beyin fırtınası kapsamında tartışılarak paylaşılan öneriler şunlar oldu:

"Kamu destekleri tek elden yönetilmeli. Teşvik ve diğer devlet desteklerinden faydalanmak isteyen her işletme, girişim ve fikrin tek bir portaldan taleplerini girebilmesi gerekli. Burada biriken çok sayıda talebin, teşvikleri vermekle görevli kurumlar tarafından incelenerek paylaşılması elzemdir.

Teşviklerden yararlanmayan pek çok firma var. Bu firmalara doğru bilginin aktarılması için gerekli iletişim kanallarının süratle tesis edilmesi gerekli.

Teşvik mekanizmalarıyla ilgili tüm paydaşların eşit bilgi düzeyine ulaştırılması için dijital iletişim havuzlarının oluşturulması öncelikli konulardan olmalı.

Kamu kesiminin iş dünyasıyla sağladığı frekans uyumunun sürdürülebilirliğinin sağlanması için etkin iletişimin aksamaması 2023 hedefleri için son derece hayati öneme sahip."

Diğer yandan MÜSİAD yetkilileri yapılan Çalıştay’la MÜSİAD 2023 Teşvik Vizyonunu oluşturmaya çalıştıklarını ve bunu Türkiye'nin hizmetine sunmaya gayret ettiklerini kaydetti.

Panel ve Çalıştay’ın sonunda panelistlerimize hediye takdimi yapılarak, hatıra fotoğrafı çektirilerek program sonlandırıldı.